جشنواره اسوه حسنه


توضیحات

جشنواره اسوه حسنه دبیرستان دیباجی سلام، امسال در 2 بخش کتبی و حضوری برگزار شد. در بخش کتبی، 50 نفر از دانش‌آموزان در رشته‌های مختلف با یکدیگر به رقابت پرداختند و توانایی‌های‌شان را محک زدند. بخش حضوری این مسابقات در سالن اجتماعات باغ موزه دفاع مقدس و با حضور 26 نفر از دانش‌آموزان متوسطه دوم برگزار شد. در هر کدام از بخش‌های کتبی و حضوری، دانش‌آموزان در رشته‌های مختلف و به‌صورت تیمی و فردی با یکدیگر به رقابت پرداختند:

بخش کتبی جشنواره اسوه حسنه دبیرستان دیباجی در تاریخ 9 آذر 1402 برگزار شد. در این بخش، دانش‌آموزان در رشته‌های مختلفی از جمله احکام، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، مفاهیم قرآن کریم، ترجمه قرآن به زبان انگلیسی، کتابخوانی (رمان) و کتابخوانی (تخصصی)، اطلاعات خود را ارزیابی کردند. بخش حضوری این جشنواره نیز در 15 آذر 1402 برگزار شد. در مسابقات حضوری، دانش‌آموزان در رشته‌های سرود، تئاتر و نوای ملکوت، به‌صورت گروهی و فردی مهارت‌های خود را به نمایش گذاشتند. در این جشنواره، معنای پرورش در کنار آموزش به واقعیت تبدیل و رویکرد رقابتی با شور و نشاط رفاقتی تلفیق شد:

 پویایی لازمه محیط آموزش‌وپرورش کودکان و نوجوانان است. دوران مدرک‌گرایی به‌معنای واقعی کلمه به سر آمده و باید فضا را برای مهارت‌یابی دانش‌آموزان فراهم ساخت. هدف نهایی جشنواره اسوه حسنه دبیرستان دیباجی نیز پرداختن به حوزه‌های فرهنگی-اجتماعی، هنری و مهارتی در کنار آموزش‌های درسی است. در این مسابقات، دانش‌آموزان از محیط رسمی و خشک کلاس درس فاصله می‌گیرند و در فضایی تفریحی و البته رقابتی، اطلاعات عمومی خود را تقویت می‌کنند. این مسابقات علاوه بر آشناسازی دانش‌آموزان با استعدادها و مهارت‌های‌شان، فرصتی ایدئال برای بالفعل‌سازی مفاهیم آموخته‌شده و شکوفاسازی استعدادها در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند.  

بنابراین، جشنواره اسوه حسنه، هر ساله در دبیرستان دیباجی سلام به‌عنوان یکی از بهترین ظرفیت‌ها برای شکوفاسازی استعدادهای دانش‌آموزان طراحی و اجرا می‌شود. در این مسابقات، دانش‌آموزان می‌توانند با توجه به علایق، استعدادها و مهارت‌های‌شان، یک یا چند رشته را انتخاب و وارد لیگ مسابقات شوند. اما شاید با خودتان بگویید یک‌ دانش‌آموز دبیرستانی وقتی کارهای مهم‌ترین مانند مطالعات درسی و کنکوری دارد، چرا باید برای شرکت در جشنواره اسوه حسنه وقت بگذارد؟

گاهی‌اوقات همین اهداف کوتاه‌مدت و موضوعات ظاهرا کم‌اهمیت به ما در رسیدن به اهداف بلندمدت‌مان کمک بسیار زیادی می‌کنند. شرکت در مسابقات هنری، مهارتی و فرهنگی، قطعا دانش‌آموزان را برای شرکت در رقابت‌های بزرگ‌تری مانند کنکور آماده می‌کند و تجربه آزمون و رقابت را در آن‌ها افزایش می‌دهد. علاوه بر این، خیلی از این مهارت‌ها برای حضور موثر و کارآمد در اجتماع و حتی فضای کاری و کسب درآمد، به آن‌ها کمک زیادی می‌کنند. پس اهمیت این جشنواره‌ها و مسابقات دانش‌آموزی را دست کم نگیرید و حتما برای‌شان برنامه بریزید.